صدور کارت ملی هوشمند جدید در شهر پردیس

در شهر پردیس، کجا  و چگونه کارت ملی خود را جدید کنیم؟

با مراجعه به دفتر پیشخوان پردیس (امامی) واقع در فاز4، میدان فردوس، دفتر پیشخوان نبش میدان.

لازم است شناسنامه شما برای این کار، معتبر باشد. اگر آب خوردگی داشته باشد و یا عکس شناسنامه جابجا شده باشد و یا مخدوش باشد، امکان صدور کارت ملی هوشمند جدید وجود ندارد. باید اول شناسنامه را تعویض کنید و بعد، اقدام به صدور کارت ملی هوشمند کنید.

چگونه کارت ملی هوشمند جدید دریافت کنیم؟

در کشور ما هم مانند کشور های همسایه از سال 1397 كارت ملي هوشمند شروع به کار کرد. این کارت ها شامل اطلاعات هویتی هر شهروند, امضای دیجیتال و ویژگی‌های بیو متریک هر فرد است. در واقع با دریافت این کارت هر فرد دارای یک هویت دیجیتال می‌شود.

برای دریافت این کارت ها ابتدا باید واجد شرایط ثبت نام باشید. در حال حاظر افراد داری شناسنامه عکس دار, بالای 15 می‌توانند این کارت را بگیرند. همچنین برای افرادی که, کارت ملی هوشمند خود را گم کرده‌اند یا قسمتی از مشخصات خود را تغییر دادند, نیز کارت صادر خواهد شد.

اگر واجد شرایط هستید باید ابتدا در سایت سامانه کارت هوشمند ملی اطلاعات خود را ثبت کنید. در این سامانه برای مراجعه حضوری به شما نوبت میدهند. شما باید طبق نوبت اعلامی به محلی که به شما اعلام کرده‌اند, مراجعه کنید. هنگام مراجعه حضوری مدارک, کد پستی, اصل شناسنامه عکس‌دار, آدرس محل زندگی و شماره تلفن ثابت و همراه را با خود ببرید.

عکسی هم در همان محل برای كارت ملي هوشمند از شما میگیرند. وقتی مراحل ثبت نام کامل شد, باید منتظر دریافت کارت ملی هوشمند خود باشید. در گذشته این کارت ها به سرعت آماده میشد. امروزه مدت انتظار برای این کارت ها 6 ماه است.

کارت ملی هوشمند جدید در دفتر پیشخوان پردیس ، جاجرود ، بومهن ، رودهن ، کمرد
کارت ملی هوشمند جدید در دفتر پیشخوان پردیس ، جاجرود ، بومهن ، رودهن ، کمرد

مزاياي کارت هوشمند ملی نسبت به کارت ملی كاغذي

از جمله مهم‌ ترين اين مزايا كارت ملي هوشمند مي‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شناسايي در حوزه ديجيتال، امكان تصديق هويت براساس رمز عبور، رمزنگاري و بيومتريك به صورتي كه هم كارت، هم صاحب كارت و هم سيستم بهره‌برداري بتوانند دو به دو يكديگر را تصديق هويت كنند.
  • داشتن يك بدنه با دوام، با ويژگي‌هاي امنيتي بيش‌تر و بالاتر نسبت به كارت ملي كاغذي.
  • امكان امضاي ديجيتال.
  • امكان پردازش اطلاعات.
  • امكان تغيير اطلاعات پس از صدور.
  • امكان افزودن كاربرد جديد پس از صدور.
  • امكان دسترسي به اطلاعات بر حسب مجوزهاي دسترسي مختلف و به صورت كاملا امن.
  • امكان استفاده كارآمدتر از خدمات دولت الكترونيك.

كاربردهاي اصلي كارت ملي هوشمند

کارت هوشمند ملی علاوه بر شناسایی کاربرد های مختلف دیگری نیز دارد که در ادامه می‌بینیم.

شناسایی

کارت ملی هوشمند مثل تمام کارت‌ های شناسایی دیگر، نخستین وظیفه‌اش شناسایی است. به این منظور ابتدا در زمان ثبت نام، اطلاعات صاحب کارت روی کارت قرار میگیرد. این اطلاعات، موارد کلی مثل نام، نام خانوادگی، تاریخ و محل تولد و مواردی از این قبیل را شامل می‌شود. به این ترتیب هر کجا که نیاز به اطلاعات هویتی صاحب کارت باشد، وی می‌تواند کارت خود را ارائه دهد و به صورت دیجیتالی شناسایی شود. شناسایی الکترونیکی موجب کاهش تقلب در شناسایی می‌شود.

تصدیق هویت

كاربرد اصلي ديگر كارت ملي هوشمند ، تصديق هويت است. در كارت‌هاي سنتي، به كمك عكس صاحب كارت كه روي كارت چسبانده شده و يك مهر مخصوص روي آن خورده، عمل تصديق هويت انجام مي‌شود. در كارت ملي هوشمند هم روال مشابهي وجود دارد‌ اما تصديق هويت در اينجا تنها به عكس محدود نمي‌شود. علاوه بر عكس، اطلاعات بيومتريكي (اثر انگشت)‌ صاحب كارت نيز مي‌تواند روي كارت قرار گيرد.

از همه مهم‌تر اين‌ كه اطلاعات بيومتريكي به صورت الكترونيكي قابل بررسي هستند. اين به اين معني است كه در يك مركز بهره‌ برداري كه به حسگر اثر انگشت مجهز است، صاحب كارت بعد از قرار دادن كارتش در كارتخوان، انگشت خود را روي حسگر اثر انگشت قرار مي‌دهد؛ سپس سيستم بررسي مي‌كند كه آيا اثر انگشت صاحب كارت با اثر انگشتي كه روي كارت به صورت الكترونيكي ذخيره شده يكسان است يا خير. در صورت يكسان بودن امكان ادامه عمليات وجود خواهد داشت. به اين ترتيب امكان جعل هويت به حداقل مي‌رسد.

امضاي ديجيتال

امضاي ديجيتال از نظر كاربرد، همان امضاي سنتي است؛ اما در فضاي ديجيتال، در اسناد كاغذي، گيرنده يك نامه، سند مي‌تواند از طريق امضاي شخص فرستنده،اين اطمينان را حاصل كند كه نامه، سند جعلي نيست. همچنين امضاي يك نامه، سند، براي امضا كننده نامه، سند بار قانوني به همراه دارد و نمي‌تواند امضاي سند را انكار كند. كارت ملي هوشمند اين بستر را هم براي فرستنده و هم گيرنده نامه، سند فراهم مي‌كند كه اسناد را امضا‌ و صحت آن را بررسي كنند.

 

بیومتریک

یکی دیگر از امکاناتی که در كارت ملي هوشمند قرار دارد، ویژگی‌های بیومتریکی صاحب کارت است. عکس و اثر انگشت صاحب کارت به صورت الکترونیکی در کارت وی ذخیره می‌شود. به این ترتیب امنیت استفاده از کارت به طور قابل ملاحظه‌ای بالا می‌رود. دیگر هر کس با وارد کردن یک رمز عبور ساده امکان استفاده یا سوء‌استفاده از یک کارت را ندارد. برای استفاده از کارت حتماً باید صاحب کارت حضور داشته باشد تا اثر انگشت وی به صورت دیجیتالی با اثر انگشتی که در هنگام ثبت‌نام در کارت ذخیره شده است مقایسه و تطبیق داده شود

چاپ کارت هوشمند ملی

کارت هوشمند ملی توسط پرینتر های کارت مخصوص این کارت چاپ می‌شوند. این پرینتر های کارت, ابتدا کارت خام اولیه را چاپ می‌کنند. این کارت خام اولیه فاقد هرگونه اطلاعات شخصی افراد است. این کارت خام چاپی, توسط دستگاه های مخصوص دولت, اطلاعات افراد مانند اثر انگشت, نام و… را روی کارت ذخیره می‌کنند. سپس روی کارت خام ملی هوشمند اطلاعات متغیر افراد چاپ می‌شود. این کارت ها فقط توسط دستگاه های مخصوص که توانایی خواندن این اطلاعات را دارند خوانده می‌شوند. این دستگاه ها برای حفظ امنیت بیشتر کارت ملی است.

و سپس اجازه استفاده از امکانات کارت به وی داده می‌شود.

 

در چه مواردی به همراه داشتن کارت ملی در ایران ضروری است؟

کارت ملی هوشمند یکی از ابزارهای مهم شناسایی فردی در ایران است که معمولاً به عنوان کارت شناسایی ملی شناخته می‌شود. در زیر، برخی از مواردی که در کنار داشتن کارت هوشمند ملی در ایران ضروری است آورده شده است:

  1. تراکنش‌های بانکی: برای انجام تراکنش‌های مالی در بانک‌ها و موسسات مالی، اغلب نیاز به شناسایی فردی با استفاده از کارت هوشمند ملی است.
  2. ثبت‌نام در موسسات آموزشی: برای ثبت‌نام در دانشگاه‌ها، مراکز آموزشی، دوره‌های آموزشی و آزمون‌های ورودی، اغلب نیاز به ارائه کارت هوشمند ملی است.
  3. دسترسی به خدمات دولتی: برای دریافت خدمات دولتی مانند پاسپورت، کارت ملی، گواهینامه رانندگی و سایر خدمات رسمی، کارت هوشمند ملی لازم است.
  4. ثبت‌نام در سامانه‌های آنلاین: برای ثبت‌نام در سامانه‌های اینترنتی مانند بانک‌ها، شرکت‌ها، و سایر خدمات آنلاین، اغلب نیاز به شناسایی با کارت هوشمند ملی است.
  5. دریافت خدمات بهداشتی و درمانی: برای دریافت خدمات درمانی در بیمارستان‌ها، کلینیک‌ها و سایر مراکز بهداشتی، معمولاً نیاز به ارائه کارت هوشمند ملی است.
  6. تراکنش‌های املاک و مستغلات: برای انجام تراکنش‌های مرتبط با خرید، فروش، رهن و اجاره ملک، اغلب نیاز به شناسایی فردی با استفاده از کارت هوشمند ملی است.
  7. ثبت‌نام در انتخابات و امور رای‌گیری: برای شرکت در انتخابات و امور رای‌گیری مختلف، ارائه کارت هوشمند ملی ضروری است.
  8. مراجعه به دفاتر امور رسمی و ادارات: برای انجام امور رسمی مانند ثبت احوال و امور رسمی دیگر، نیاز به شناسایی با استفاده از کارت هوشمند ملی است.

در کل، كارت ملي هوشمند به عنوان یکی از مهمترین اسناد شناسایی و تایید هویت در ایران، در بسیاری از مواقع و موارد مهم در زندگی روزمره و امور رسمی لازم است. ما در مانی کارت چاپ انواع کارت pvc از جمله کارت شناسایی, کارت پرسنلی, کارت حضور غیاب و … را انجام می‌دهیم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

پیمایش به بالا