منابع طبیعی و سامانه زمین


سامانه پنجره واحد مدیریت زمین در جایگاه یک پلتفرم میزبان و واسطه، حلقه وصلی بین دستگاه‌های متولی صدور جواز با اشخاص حقیقی و حقوقی متقاضی اخذ جواز ساخت و ساز برقرار می‌کند و در این بین نقش یک سامانه هوشمند تسهیل‌گر و ناظر را ایفا خواهد کرد.

سامانه پنجره واحد مدیریت زمین با فراهم کردن سه امکان مهم از جمله «پایش اراضی کشور با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای»، «مدیریت درخواست متقاضیان خدمات حوزه زمین» و «مدیریت فرآیندهای بین دستگاهی» قرار است مانع هرگونه تصرف غیرقانونی و دست‌درازی به اراضی و املاک شود.

اولین کارکرد پنجره واحد مدیریت زمین، پایش اراضی کل کشور از طریق تصاویر ماهواره‌ای است،

بدین‌ترتیب بهره‌برداری‌های غیرمجاز از اراضی حساس و آسیب‌پذیر نظیر اراضی کشاورزی، جنگل‌ها و مناطق حفاظت شده محیط‌زیست توسط این سامانه شناسایی شده و روند برخورد با این تخلفات آغاز می‌شود.

کارکرد دیگر این سامانه مربوط به مدیریت فرآیندهای بین‌دستگاهی می‌شود، بر همین اساس تمامی مجوزهای حوزه زمین و مسکن که توسط ارگان‌هایی مانند:

  1. «شهرداری‌ها»، «سازمان حفاظت محیط‌زیست»،
  2. «وزارت راه و شهرسازی»، «سازمان امور اراضی»،
  3. «بنیاد مسکن انقلاب اسلامی»، «سازمان جنگل‌ها»،
  4. «سازمان ثبت اسناد و املاک کشور»،
  5. «وزارت نیرو»
  6. و «وزارت صنعت، معدن و تجارت» صادر می‌شد، در یک اتاق شیشه‌ای به نام پنجره واحد مدیریت زمین به شکل مستمر نظارت می‌شود که با این اقدام، ضمن اینکه اجرای قوانین و مقررات و صدور مجوز به صورت قانونی تضمین می‌شود، موازی‌کاری در ارائه خدمات در این حوزه به شدت کاهش پیدا می‌کند.آخرین و مهم‌ترین بخش سامانه نیز مربوط به مدیریت درخواست متقاضیان خدمات حوزه زمین است چرا که با ارائه این خدمات، شهروندان می‌توانند به شکل غیرحضوری و با مراجعه به این سامانه درخواست‌های خود را برای رسیدگی و انجام پروسه‌های اداری در کارتابل خود ثبت کنند؛ کاهش هزینه و سردرگمی شهروندان و همچنین کاهش زمان ارائه خدمات و صدور مجوزهای حوزه املاک و زمین از جمله مزایای این پنل است.

مدارک لازم جهت ثبت زمین

1. کارت ملی و مدارک هویتی متقاضی

2. تصویر نقشه

3. نامه استعلام از نهاد متقاضی

4. فایل UTM با فرمت DWG یا KML

 

نکته: متقاضی لازم است قبل از مراجعه به دفتر پیشخوان پردیس، مختصات کامل زمین خود را گرفته باشد تا در هنگام ثبت به مشکل برنخورد

 

استعلام منابع طبیعی و ثبت زمین
استعلام منابع طبیعی ، ثبت زمین ، دفتر پیشخوان دولت پردیس رودهن بومهن جاجرود

 



 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

پیمایش به بالا